Borzavár

A község hivatalos honlapja

BORZAVÁR

A Zircről Porvára vezető út mellett fekszik.
Ez a kis lélekszámú falu gyönyörű turisztikai hálózattal rendelkezik. A község a Bakony szívében, Zirctől 4 km-re, a Pálihálási patak erdőtől övezett medencéjének lejtőjén fekszik. A tiszta levegő, a közeli Kőris-hegy és a településen áthaladó országos Kék-túra útvonal sok kirándulót vonz.

SZENT PÉTER ÉS PÁL RÓMAI KATOLIKUS TEMPLOM

Megtekinthetjük Szent Péter és Pál római katolikus templomot, valamint a templom előtt elhelyezkedő Trianoni emlékművet.A millenniumi emlékparkba elsétálva csoportunk megpihenhet a kopjafa mellett elhelyezett padokon.
Kapcsolattartó: Schaffer Zoltán plébános
Telefon: 20/344-5794

BORZAVÁRI SZENTKÚT

A jelzett turistaút nem érinti, de egy jelzett zöld kerékpárút ott megy el kb.400 m-rel mellette. A patak, mely Pálihálás felől Borzavár felé folyik, és amelyiknek a völgyoldalában a patak szintjénél kb 35 m-rel magasabban a Kopasz-hegyen a Szentkutat találjuk, az 1965-ös térképen még a Hódos-ér nevet viseli. Azért ajánljuk felkeresni, mert eldugott, nyugalmas remek piknikező hely. Kiváló alkalom egy jóízű szalonnasütéshez. A Kb.2.5 órát igénybe vevő program után a csoport védett kincseinket a gyurgyalagokat vehetik szemügyre.

ZIRCRŐL A BORZAVÁRI SZENTKÚTHOZ

A Rákóczi –térről indulva és ugyanide visszatérve egy 13 km-es változatos vonalvezetésű, sok új benyomást nyújtó útvonalat járhatunk be. Nem teljesen jelzetlen, hiszen az elején az Országos Kéktúra útvonalát követjük egy darabig, a végén pedig a Szépalma felől Zircre tartó piros kereszt jelzésen jövünk. A Rákóczi-térről indulunk a Deák Ferenc utcán, és a Pintér-hegyi játszótérre kanyarodunk. Felmegyünk a romos falépcsőkön, és még néhány métert haladunk a kék jelzésen, majd ezt elhagyva élesen balra fordulunk egy nyiladékba, amely a Pintér-hegyi tanösvény útvonala. Ezen haladunk nyílegyenesen a Vásártéri nyiladékig.
Itt ismét derékszögben balra térünk, majd mielőtt kiérnénk a Borzavári útra, ismét derékszögben jobbra fordulunk a tanösvény nyomvonalán. Ezen megyünk tovább az egykori márványbányáig. A márványbányát elhagyva a tanösvény útvonalán hamarosan ismét becsatlakozunk a kék jelzésbe, de csak azért, hogy néhány tíz méter után elhagyjuk és balra letérjünk a Sípálya nyiladékra a Fiatalító-forrás felé. Innen már tényleg jelzetlen az út.
A forrás előtt tűzrakó helyet találunk padokkal. A Fiatalító-forrás felett egyenesen felkapaszkodunk a sűrű fenyőerdőbe egy szűk, kitaposott ösvényen, és miután elhagyunk egy fenyőágakból épített kunyhót, megtaláljuk az Imre-kutat. A térképek ugyan jeleznek itt egy forrást, de név nincs feltüntetve, csak a forrást védő fenyőházikó homlokzatáról olvashatjuk le. Egyes hírek szerint az Imre-kút táplálja a Fiatalító-forrás csövét is.
Az Imre-kút melletti földúton haladunk tovább északra, majd kb. 100 méter után balra térünk a köves úton, és a tündérmajori elágazónál jutunk ki a Borzavári műútra. A tündéri bekötőúton megyünk tovább kb. 470 métert, majd jobbra letérünk egy köves, majd földútra. Kb. 300 m múlva az útelágazásnál a jobb oldali ágat választjuk, és kezdetben balról erdő, jobbról kaszáló-legelő kísér.
Az erdőbe beérve hamarosan elérjük egy bekerített terület sarkát. Ha szárazabb időben autóval jövünk, itt balra kell fordulnunk, de mi a gyalogos útvonalon jobbra tartunk, kezdetben a kerítés mentén, majd attól keletre eltér az erdei út. Azt is hamar meglátjuk, miért nem lehet itt semmilyen járművel közlekedni: méteres vízmosás szabdalja az utat. Később ez megszűnik, és kellemes erdei úton érünk ki egy ligetes részre. Itt érdemes egy kétszáz méteres kitérőt tenni, hogy olyan helyről csodálhassuk meg a tájat ahonnan még soha nem láttuk.
Az útra visszatérve balra fordulunk, és az utat követve elérünk oda, ahová az ajánlott autós út is becsatlakozik. Ismét útelágazás, ahol jobbra tartunk, ez az út már lefelé vezet a Borzavár-ér völgyébe. Itt nem szabad engedni az út csábításának, és kissé jobbra térve rábukkanunk a hegyoldalban a Szentkútra.
A Szentkútnál tartott pihenő után rövid kitérővel visszatérünk az előbb elhagyott földútra, és a hegyoldalban egyenesen lejutunk a patak jobb oldalán, még az erdőben húzódó földútra. Innen 1 km-re északra van a pálihálási műút, ahol becsatlakozunk a piros kereszt turistajelzésbe. Ha valaki nem feltétlenül akar autóval egészen a Szentkútig hajtani, és hajlandó kb. 1200 métert oda és ugyanennyit vissza gyalogolni, akkor ajánljuk, hogy menjen autóval a műúton Tündérmajorból Pálihálás felé addig a pontig, ahol a patak hídja előtt a földút a Szentkút felől kiérkezik. Itt hajtson be a földútra, és rögtön jobbra több autónak is elegendő füves parkolóhely van. Mi most gyalogosan balra tartva kb. 600 métert megyünk a műúton, majd ahol a P +jelzés jobbra letér, a műútról elérjük a padokkal, asztalokkal, tűzrakó hellyel felszerelt pihenőhelyet. Innen aztán a P+ jelzésen tovább menve az erdőn keresztül kapaszkodunk fel Tündérmajorba, a glóbusz mellett elhaladva a Mária-szobrot érintjük, és a jól kijárt köves úton beérünk az Irtás utcára, ahol balra fordulunk, az Eötvös utcánál jobbra, végül a József Attila utcán érünk vissza a Rákóczi-térre.

ÁLLATSIMOGATÁS, illetve lovaglási lehetőség

Deézsi Árpád magas színvonalú lovas turizmust, és szálláslehetőséget biztosít vendégeinek. Kiránduló csoportunk délután a színes programok után felkereshetik Deézsi Árpád által biztosított szálláslehetőséget az Álomvölgy panzióban. Szépen felújított tornácos parasztházban 2 db szoba 6 főre berendezve, modern fürdőszoba, konyha, nagy terasz a környék panorámájával. A kertben tűzrakó, grillező hely, pihenőrészek vannak. Gyerek centrikus szálláshely játéklehetőséggel, pancsolóval, működő gazdasággal, háziállatokkal, játszószobával. A lovas oktatás szakképzett edzővel, és lovas túrák is kezdeményezhetők a környék legszebb kirándulóhelyeire a Cuha-pataktól a Tési szélmalmokig.
Irányár: 2500ft/fő/éj. Gyermekkedvezmény 4-12 évig 50 %. Üdülési csekk elfogadóhelye! Ellátás igényelhető a házigazdáktól reggeli, félpanzió, teljes ellátás.
Telefon: 88/468-339, 30/657-6995
E-mail: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

GYÖNGYSZEM VENDÉGHÁZ

Kossuth u.2.
A csoportunk másik fele is elszállásolható a **-os Gyöngyszem Vendégházban. Egész évben nyitva tartó magánszállás kertes családi házban. A kertben grillező, tűzrakó hely van. 2 db egyszerűen berendezett szobájában 4 főre, fürdőszobával, jól felszerelt konyhával. Irányár:2300ft/fő/éj Gyermekeknek 6 éves kor alatt 1200ft. Kerékpárok illetve szánkók is igényelhetők. Üdülési csekk elfogadó helye!
Telefon: 88/468-043, 20/364-4927
Ugyan itt Gyöngyösi István kistermelőnél gyógynövények, durum liszt, medvehagyma tinktúrák, hidegen sajtolt napraforgó olaj, málna lekvár, sütőtök lé, almalé, propolisz tinktúra is megtekinthetők, és lehetőség nyílik a vásárlásra is.

OÁZIS PRESSZÓ

Borzavár, Fő út
Az útba eső Oázis Presszóban egy fagylalt, vagy üdítő elfogyasztására nyílik lehetőség a településen.
Nyitva tartás:Hétfő, szerda, csütörtök: 16:00 - 21:00 Kedd: ZÁRVA!
Péntek: 15:00 - 21:00 Szombat-vasárnap: 9:00 - 13:00, 15:00 - 21:00

Borzavár – Zirc túraútvonal

Kezdőpont: Borzavár
Végpont: Zirc város
Térkép: Bakony
Jelzés: kék sáv
Térkép: Bakony turistakalauz 1:40000, Cartographia 2008
Bélyegzőhelyek fórumai: Borzavár, Zirc

Bélyegzés után az Oázis Presszóból továbbindulva leereszkedünk, a Borzavári-ér völgyébe az utolsó házak után az országút egy kis hídon keresztezi azt, utána rögtön balra letérünk az aszfaltútról, de nem a gazdasági épületek felé indulunk, hanem egy az úttal párhuzamos alig látható ösvényen folytatjuk az utat. Kapaszkodni kezdünk a domboldalban a néha csak nehezen követhető ösvényen, itt nagyon kell figyelni a bokros ligetes hegyoldalban ritkán feltűnő kék jelzéseket. Hamarosan elérjük az erdőt, rátérünk egy nyiladékban futó földútra, és a Zircig tartó további utunkat ezen esszük meg.

Kőris- hegy- Kisszépalmapuszta – Szépalmapuszta (Hotel Szépalma)-Rét-földek-Borzavár túraútvonal

Kezdőpont: Kőris-hegy, Vajda Péter kilátó
Végpont: Borzavár
Térkép: Bakony turistakalauz 1:40000, Cartographia 2008
Bélyegzőhelyek fórumai: Kőris-hegy, Borzavár
Jelzés: kék sáv

Jól kijárt gyalogúton kezdjük meg az ereszkedést a Kőris-hegy tetejéről, a Vajda Péter kilátótól, gyors süllyedéssel érünk el a szellős bükkösben egy nyerget, aztán egy irtásfolton keresztül a Kőris-hegy lábainál fekvő volt Kisszépalmapuszta tisztását, ahol ismét érintjük a hegytetőre kapaszkodó utat. Néhány száz méter erejéig rátérünk az aszfaltcsíkra, majd egy kerítéssarkon balra térve már erdei ösvényen, később keréknyomon ballagunk tovább. Hamarosan magunk mögött hagyjuk az erdőt, és jobbra a mezők szélén átvágva kiérünk a Szépalmapusztára tartó murvás kocsiútra. Rátérünk és felkapaszkodunk rajta a puszta épületeihez. Innen visszapillantva már a távolban látjuk a Kőris-hegy tetején álló kerek antennatornyot. Elhaladunk a Hotel Szépalmához vezető bekötőút elágazása mellett és tovább folytatjuk az utunkat az itt már aszfaltburkolatos úton. Egy erdőfoltot elhagyva sokáig megyünk a mezők szélén futó, alig egy autónyi szélességű aszfaltcsíkon, majd a tőle balra, az erdőszélen a szélső fák között haladó ösvényen, aztán újra az aszfalton, csak jó két kilométer után térünk le róla jobbra, egy kopottabb és még keskenyebb aszfaltútra. Kis dombhátra kapaszkodunk fel rajta, elhaladunk egy mobilátjátszó tornya mellett, és hamarosan elérjük a tetőn a Borzavárra leereszkedő, csak nehezen észrevehető ösvényt. Leballagunk a gyalogúton a faluba és a templom mellett rátérünk a Fő utcára, azon folytatjuk az ereszkedést. Pecsételni az Oázis presszóban tudunk, ez az út bal oldalán található ott, ahol az meredeken ereszkedni kezd a Borzavár-patak völgyébe.